Tässä juttusarjassa esittelemme Ohjelmistoja.fi:n tiimin jäseniä.

Myyntitiimimme Niko Ehari on käynyt antoisan myynnin oppikoulun: matka on alkanut ostoskeskusten ständimyynnistä ja johtanut lopulta yritysten ohjelmistotarpeisiin vastaavaksi ratkaisumyyjäksi. Account Managerin tehtävissä Niko kuuntelee pk-yritysten tarpeita herkällä korvalla ja kannustaa hankintojen keskittämiseen yhdelle laskulle.  

Niko on toiminut myynnin tehtävissä jo lähes vuosikymmenen. Roolistaan Ohjelmistoja.fi:llä hän on erityisen innoissaan, koska tehtävässä pääsee paitsi auttamaan asiakasrajapinnassa, myös kehittämään yrityksen omia prosesseja. 

“Taustani on Elisalla eli olen käynyt suuren yrityksen myyjän urapolun. Aloitin ständimyynnistä, jossa sai kuluttajapuolella raakaa myyntioppia, ja siinä tehtävässä olikin koulittava itsensä myyjäksi. Sieltä siirryin myymälämaailmaan ja viimeiset kolme vuotta toimin yritysmyynnin puolella B2B-roolissa”, Niko kuvailee taustaansa ja jatkaa nykyisestä työstään tiimissämme:

“Kun on töissä pk-yrityksessä, pääsee oikeasti tekemään muutoksia ja kehitystä, koska organisaatiorakenne on matala. On hienoa pystyä kehittämään yrityksen tekemistä ja tulevaisuutta, ja juuri tämä alunperin houkutteli hakemaan Ohjelmistoja.fi:lle. Käytännössä tämä on ollut juuri sitä mitä odotin!”

Niko kokeekin työn merkityksellisyyden ja muille arvon tuottamisen tärkeäksi motivaattoriksi työssään. 

B2B-myynnissä asiakkaan kuunteleminen korostuu 

Kokeneenkin myyjän on hyvä palata perusasioiden pariin. Myynti on lopulta ongelmanratkaisua ja asiakkaan arjen helpottamista. Tämän Niko on sisäistänyt auttaessaan yrityksiä keskittämään ohjelmistohankintansa. 

“Kuuntelu on suurin oppini yritysmaailmassa eli B2B-kentällä toimiessa. Ei pidä liikaa rakastua puhumaan omasta yrityksestä ja omista hienoista ratkaisuista, vaan asiakasta pitää aina kuunnella. Tarkoituksena on todella kuulla ja ymmärtää asiakasyrityksen liiketoimintaa.”

Niko kokee olevansa luonteeltaan sosiaalinen, mutta kiittää silti työtä sosiaalisten taitojen syventämisestä ja henkisestä kasvusta, joka tavoitteellisesta työstä on seurannut. 

Hyvässä tiimissä on helppo kehittyä 

Ohjelmistoja.fi:n laaja SaaS-ohjelmistojen markkinapaikka, kokoaa yhteen laajan  tuotekattauksen. Nikon mukaan juuri ohjelmistojen syvempi ymmärtäminen ja laajan tuoteportfolion hallitseminen on ollut haastavinta uudessa roolissa.

“Olen käyttänyt paljon aikaa softien ja SaaSien opetteluun käytännön tasolla. Jotta voin todella auttaa asiakkaita, on minun ymmärrettävä mitä ohjelmia käytetään ja miksi.” 

Juuri ohjelmistojen perehdytykseen olemme panostaneet ja tästä Niko kiittää: 

“Työporukka on mukava. Minut on otettu uutena hyvin vastaan ja olen alusta saakka päässyt mukaan yhteiseen tekemiseen. Lisäksi tuki ja koulutus itse tuotteisiin on ollut erittäin hyvää. Näin sosiaalisena ihmisenä on ollut helppo tulla sisään, tästä propsit kollegoille!”

Vapaa-ajallaan Niko vaihtaa myyjän hatun talvella jääkiekkokypärään ja kesällä lippikseen golf-kentällä. Aktiivisen ja sosiaalisen elämän vastapainona toimii ajanvietto kotona kihlatun ja koiran kanssa. Vanhan liiton seinäkalenteri pitää miehen ajan tasalla! 

Työsaralla tulevaisuuden visio on selvä: Niko tuntee löytäneen paikkansa ja tulee varmasti tekemään myyntiä aina. Ohjelmistoja.fi:llä hän toivoo saavansa kädenjälkeään ja tekemistään näkyviin yrityksen kehittyessä ja kasvaessa, samalla omaa ammattitaitoaan syventäen. 

Miksi keskittäminen kannattaa? Nikon vinkki pk-yrityksille: 

“Pk-yritykselle keskittämisestä on selvää, konkreettista hyötyä. Yhdestä paikasta tilatessa on yksi lasku, joka helpottaa niin kirjanpitoa, budjetointia kuin muutenkin seurantaa ja hallinnointia kulujen ja lisenssien osalta. Nykytyössä tarvitaan useita ohjelmistoja, mutta tämä ei tarkoita, että tarvitsisi säätää eri ohjelmistotarjoajien kanssa. Tämä kipupiste on tullut esiin yrityspuolen myyntiä tehdessä enemmän kuin useasti!”

Ota yhteyttä, me palvelemme sinua

Autamme sinua valitsemaan ja ottamaan käyttöön yrityksellenne sopivimmat ohjelmistot.

Ota yhteyttä