Tässä juttusarjassa esittelemme Ohjelmistoja.fi:n tiimin jäseniä.
Konsta Rautakorpi on paljasjalkainen stadilainen, joka aloitti Ohjelmistoja.fi:n asiakaspalvelussa Talentgaten ja TE-toimiston järjestämän Customer Success talent -rekrykoulutuksen kautta. Hän työskentelee Ohjelmistoja.fi:n Customer Success -tiimissä Customer Success Spesialistina auttaen asiakkaitamme arjen pulmissa.
Asiakaspalvelu ei ole Konstalle vierasta, vaan hän on aina pitänyt ihmisten kanssa työskentelystä. Hän on työskennellyt aina ihmisläheisessä työssä Stockmannin Herkun palvelutiskiltä erinäisiin HR-töihin. Voisi sanoa, että ihmisten kanssa toimiminen tulee Konstalla luonnostaan, eikä hän ainakaan tällä hetkellä voisi kuvitella tekevänsä täysin puhtaasti sellaista työtä jossa ihmiskontaktia ei syntyisi.
Toimiva Asiakaspalvelu on kaiken A&O
Konsta kokee työn parhaiksi puoliksi tällä hetkellä sen, että joka päivä oppii uutta. Hän onkin päässyt heti alusta alkaen työntämään kätensä niin sanotusti taikinaan tekemällä Freshdeskin kautta tikettejä ja tutustumalla muihin tärkeisiin ohjelmistoihin. Työkavereiden kanssa istutaan samassa huoneessa ja aina saa apua ja neuvoja kysyttäessä. Konsta kertookin oppineensa paljon uusia asioita, kuten SaaS -maailmasta aina back-officen hallinnollisiin työtehtäviin, jotka ovat uusia hänelle.
Ohjelmistoja.fi:lla on ollaan kehitetty lisää Customer Success -polkua ja Konsta pääsi myös tämän kehittämiseen heti alkuvaiheessa mukaan. Hänen mukaansa polku vaikuttaakin hienolta mahdollisuudelta keskittämisen asiakkaille, jolloin heillä on omat työntekijät huolehtimassa heidän tarpeista.
Konstan vinkit asiakastyöhön
“Pitkät hermot vievät pitkälle samoin kuin kyky pystyä sanomaan ääneen sen, jos jotain ei tiedä”, sanoo Konsta kysyttäessä vinkkiä asiakaspalvelutyöhön. Hän kertookin kaikkien ymmärtäneen, että asiat usein vaativat enemmän selvittelyä, kuin mitä esimerkiksi puhelimessa pystyy heti kertomaan.
Konsta suosiikin asiakaspalvelussa ensisijaisesti yhteydenottoa palvelupyynnön, sivuiltamme löytyvän lomakkeen tai sähköpostin kautta, jolloin hän pääsee pureutumaan mahdolliseen ongelmaan ennen asiakkaalle vastaamista. Näin työ tehostuu ja hänellä on valmiita vastauksia antaa heti asiakkaalle. Konsta ymmärtää myös niitä, jotka haluavat selvittää asioita puhelimitse, sillä yleensä se on nopein reitti yksinkertaisissa ja helpoissa tiketeissä.
Vapaa-ajalla Konsta on hurahtanut kokkaamisen ja leipomisen maailmaan. Viime aikoina varsinkin erilaisten leipien tekeminen on ollut hänestä innostavaa. Leipominen onkin oiva vastakohta tasapainottamaan sosiaalista asiakaspalvelutyötä.