Tiesitkö, että jopa 30% B2B-myyjien ajasta kuluu myyntimateriaalien kanssa säätämiseen? Täytyy suunnitella, toteuttaa, päivittää ja pitää järjestyksessä – ja kaikki se aika on pois asiakkailta. Entä jos olisi keino, jonka avulla myyjillä olisi enemmän aikaa myyntityöhön, eikä heidän tarvitse tuhlata niin ajassa kuin euroissakin arvokkaita tuntejaan materiaaleihin?

Nyt kuulolle, sillä ongelmaan on ratkaisu: Salesframe. Salesframe on digitaalinen materiaalisalkku, jonne tallennetaan organisaation keskitetysti luodut myyntimateriaalit. Materiaalit pysyvät yhtenäisinä ja ajantasaisina, ja kulkevat aina jokaisen myyjän mukana kaikkiin asiakastapaamisiin. Näin myyjät saavat olla myyjiä ja keskittyä siihen, mitä parhaiten osaavat: myymiseen.

Salesframen analytiikan avulla organisaation johto pystyy seuraamaan, mitä materiaaleja käytetään ja kuinka paljon. Kun tiedetään, mikä toimii ja mikä ei, pystytään kehittämään laadukkaampia materiaaleja, joiden ansiosta myös asiakastapaamisten laatu paranee.

Haastattelimme Salesframen toimitusjohtaja Lauri Ruhalaa, joka kertoo artikkelissa, miten Salesframe hyödyttää kaikenlaisia yrityksiä, miksi Ohjelmistoja.fi on heille täydellinen yhteistyökumppani sekä mitä Salesframen toiminnan perustana toimiva Sales Enablement-ajatus oikein tarkoittaa.

Salesframen hyödyt ja ominaisuudet – enemmän aikaa myyntityöhön

– Salesframe on myyjän työkalu asiakaskohtaamisiin ja johdon työkalu myyjän tukemiseen, Ruhala tiivistää.

Salesframella luodaan ja hallitaan myyntimateriaaleja keskitetysti. Ne tallentuvat Salesframen pilveen ja kulkevat myyjien mukana kaikkialle sovelluksen avulla. Kun kaikki materiaalit ovat helposti saatavilla, myyjällä on aina valmiudet vastata sellaisiinkin kysymyksiin ja aiheisiin, joihin hän ei ollut ennalta valmistautunut.

Salesframea ei oteta käyttöön parempien powerpointtien vuoksi. Yritys tuhlaa yhtä tärkeimmistä resursseistaan, eli hyviä myyjiä, istuttamalla näitä turhaan koneen ääressä luomassa materiaaleja. Salesframen tarkoitus on lisätä asiakastapaamisten arvoa ja vapauttaa myyjät kentälle voittamaan kauppoja.

Materiaalien käytöstä asiakastapaamisissa kerätään toiminnan kehittämiselle arvokasta dataa. Keskitetyillä materiaaleilla yritys pystyy varmistamaan, että kaikki myyntimateriaalit ovat samassa linjassa yrityksen brändin ja viestinnän kanssa, eikä niihin jää vanhentunutta tietoa – ne siis hyödyttävät kaikkia. Tämä voi tietysti olla myös haaste, jos myyjä on tottunut tekemään aina itse omat materiaalinsa, mutta kyllä kaikki yleensä sopeutuvat ymmärrettyään, kuinka paljon enemmän aika jää asiakkaille.

– Asiakaskohtaamisten pitää olla dialogeja, ei monologeja. Hyvät materiaalit tukevat myös hyvän dialogin rakentamista, Ruhala painottaa.

Salesframen suosituin ominaisuus on asiakkaille lähetettyjen viestien seuraaminen. Pystyt näkemään, koska viesti on avattu ja kauanko se on pysynyt avattuna, eli kauanko materiaaleja on luettu. Tämä on tärkeää tietoa analytiikan ja kehityksen kannalta.

Sales enablement eli myynnin mahdollistaminen

Sales Enablement kääntyy Suomeksi muotoon myynnin mahdollistaminen. Se käsittää kaiken myyntimahdollisuuksia edistävän ja tukevan toiminnan.

Sales Enablement -ajatus toteutuu Salesframessa, joka tarjoaa myyjille valmiit myyntipaketit. Tarkoitus on, että myynnin materiaalit sopivat mahdollisimman monelle asiakkaalle sekä erilaisiin asiakastapaamisiin, ja myyjien saatavilla ovat aina uusimmat, ajan tasalla olevat sisällöt. Analytiikan avulla johto tietää, mitkä materiaalit toimivat kentällä ja mitkä eivät, sekä miten myyjät käyttävät materiaaleja.

– Sales Enablementin missiona on antaa myyjille enemmän aikaa myyntityöhön ja kauppojen tekemiseen, Ruhala kertoo avaten ajatusta Salesframen taustalla. Keskitetysti luodut myyntimateriaalit ovat tärkeä osa toimintaa:

– Myyjät eivät ole sisällöntuottajia tai graafisia suunnittelijoita, vaan organisaation tulisi ottaa vastuu laadukkaiden myyntimateriaalien tarjoamisesta. 

Mistä kaikki lähti ja minne ollaan matkalla?

Ruhalan ja Salesframen tiimin tausta on massiivisissa laskureissa, jotka laskivat esimerkiksi kustannussäästöjä isoille yrityksille jopa seuraavien kolmenkymmenen vuoden ajalle. Dataa laskelmissa saattoi olla 100 000 riviä ja se piti esittää visuaalisesti. Tämä oli arvokasta yrityksille, mutta vaikeaa monistaa hyödynnettäväksi uudelleen.

– Tajuttiin, että laskureiden tapainen projektipohjainen bisnes ei toiminut, vaan SaaS-malli on parempi ratkaisu. Se toimii heti ja ratkaisee yleisimmät ongelmat, Ruhala toteaa.

Tältä pohjalta vuonna 2017 syntyi SaaS-palvelu Salesframe.

Salesframe skaalautuu monenlaisille yrityksille – myös pk-yrityksille. Tällä hetkellä aktiivisin asiakassegmentti ovat kuluttajatuotteita valmistavat yritykset, joiden myyjillä on noin viisi tapaamista päivässä. Mukaan mahtuvat myös tarkoin räätälöityjä ratkaisuja reaktiiviseen ja asiakaskeskeiseen toimintaan kaipaavat yritykset, kuten talous- ja vakuutusalan toimijat. Lisäksi suuret teollisuusyritykset ovat kiinnostuneet Salesframen keskitetyistä materiaaleista, sillä niiden avulla faktat menevät varmasti oikein.

Tällä hetkellä Salesframella on Pohjoismaissa käyttäjiä noin 7000. Kehitys on ollut huimaa: kannattavaa kasvua ilman ulkopuolista rahoitusta ja joka vuosi asiakkaiden määrä on noussut noin viidelläkymmenellä prosentilla. Ruhalalla on tämän saavuttamiseen selkeä näkemys:

– Moni startup keskittyy liikaa rahoittajiin ja unohtavat siinä tohinassa asiakkaat. 

Ohjelmistoja.fi tarjoaa näkyvyyttä ja tarjontaa pk-yritysasiakkaille

Ruhala valottaa päätöstä tehdä yhteistyötä Ohjelmistoja.fi:n kanssa:

– Pk-yrityksiin keskittynyt Ohjelmistoja.fi on meille ihanteellinen yhteistyökumppani, sillä emme itse keskity viidestä kymmenen henkilön myyntiorganisaatioihin. Näin meidän ei ole järkevää käyttää omia resurssejamme tämän asiakaskunnan tavoittamisen, joten päätimme ulkoistaa sen Ohjelmistoja.fi:lle.

– Tämä on meille oiva tapa näkyä – mitä enemmän esillä sen parempi. Vaikka joku ei juuri nyt tarvitsisikaan työkaluamme, nimi ”Salesframe” voi painua muistiin. Tärkeintä on jäädä ihmisten mieleen.

– Ohjelmistoja.fi:llä saamme oikeanlaista näkyvyyttä oikeanlaisella markkinapaikalla.

Salesframe on oivallinen työkalu myös pienemmille yrityksille, sillä ne hyötyvät materiaalien keskittämisestä ja analytiikan seurannasta siinä missä isommatkin – turha sitä missään firmassa on hukata myyjien aikaa materiaaleihin, kun tehokkaampikin tapa on olemassa. Hyödyt ovat samanlaiset kaikentyyppisille aktiivista myyntityötä tekeville yrityksille.

Lopuksi vielä hyviä uutisia Pipedrive-asiakkaillemme: Salesframe yhdistyy Pipedriveen sähköpostin Pipedrive-integraationa. Näin CRM:n voi määritellä ilman teknistä integraatiota. Tämä on helppo, halpa ja ketterä tapa kokeilla, miten Pipedrive ja Salesframe pelaavat yhteen. Salesframe integroituu myös muun muassa MS Dynamicsiin ja muihin MS-palikoihin, kuten SharePointiin.

Löydät Salesframen nyt kaupastamme!

SaaS-yrittäjä, haluaisitko sinäkin tavoittaa enemmän asiakkaita verkkokauppamme kautta sekä kasvattaa ohjelmistosi myyntiä ja näkyvyyttä? Tutustu erilaisiin markkinointi- ja jälleenmyyntipaketteihimme tästä.

Ota yhteyttä, me palvelemme sinua

Autamme sinua valitsemaan ja ottamaan käyttöön yrityksellenne sopivimmat ohjelmistot.