Tässä blogissa hahmotellaan Pipedrive CRM-järjestelmän liittämistä osaksi sosiaalisen myynnin työkalupakkia.

CRM tulee sanoista Customer Relationship Management ja se tarkoittaa suomeksi asiakassuhteen hallintaa.

Muuttuneessa maailmassa myös myyntityö on muuttunut ja muuttuu vielä voimakkaasti. Perinteinen tapa kohdata asiakas kasvotusten vähenee ja asiakas pitää pystyä vakuuttamaan verkossa ja etänä, sekä tietysti omalla verkkosivustolla.

Sosiaalinen myynti

Sosiaalinen myynti on hyvä tapa tehdä myyntityötä etänä (kuva WSI).

Sosiaalisessa myynnissä on kyse vuorovaikutuksesta asiakkaan kanssa ostoprosessin eri vaiheissa. Asiakkaan kohtaamispisteitä on useita.

Käynnissä voi olla lukuisia yhtäaikaisia kampanjoita ja keskusteluja eri asiakkaiden kanssa sosiaalisessa mediassa ja sähköisissä kanavissa. Keskusteluissa asioita tarkastellaan sekä asiakkaan että yrityksen näkökulmasta.

Tähän tuo apua moderni CRM-järjestelmä ja fiksu myyntiprosessi.

Minkälainen CRM-järjestelmä tukee sosiaalista myyntiä ja mitä ominaisuuksia siinä tulee olla?

CRM-järjestelmän happotesti

CRM-järjestelmän edut voidaan luokitella kahteen pääryhmään:

  • CRM lisää ymmärrystä siitä, millä perusteella yrityksen asiakkaat ostavat yrityksen tuotteita ja palveluita.
  • CRM tuo tehoa yrityksen myyntiin ja markkinointiin.

Testaa myyntiprosessiasi ja CRM-järjestelmääsi seuraavilla kysymyksillä:

  • Auttaako järjestelmä myyjiä löytämään uusia prospekteja?
  • Auttaako järjestelmä myyjiä kvalifioimaan suuria määriä liidejä myyntiprosessin eri vaiheissa? Esimerkiksi tänään teen LinkedInissä 20 uutta kontaktipyyntöä, lähetän 15 sähköpostia prospekteilleni ja juttelen 10 ihmisen kanssa verkostoitumistapahtumassa. Huomenna teen suunnilleen saman verran toimenpiteitä. Aktiviteetteja ja seurattavaa dataa kertyy nopeasti valtava määrä.
  • Auttaako järjestelmä myyjää ymmärtämään, mitä prospektille kannattaa seuraavaksi sanoa, jotta vuorovaikutus voisi alkaa ja tie kauppaan mahdollistua?
  • Auttaako järjestelmä myyjiä tekemään yhteistyötä asiakassuunnitelmien mukaisesti?
  • Auttaako järjestelmä myyjiä ajoituksessa? Esimerkiksi: koska on hyvä aika soittaa liidille?
  • Auttaako järjestelmä myyjiä priorisoimaan ajankäyttöään tehokkaasti?
  • Auttaako järjestelmä automatisoimaan osan keskusteluista, jotta liidit etenevät myyntiprosessissa myös offline?
  • Auttaako järjestelmä lisäämään sähköpostikeskustelut ja kalenterimerkinnät automaattisesti oikean asiakkuuden alle?
  • Auttaako järjestelmä myyjiä oppimaan ja parantamaan myyntityötänsä?
  • Auttaako järjestelmä myyjiä löytämään päätöksentekijät?
  • Onko järjestelmäsi integroitavissa muihin järjestelmiin?
  • Onko järjestelmäsi integroitavissa sosiaalisen median kanaviin, kuten LinkedIniin?

Vastasitko suurimpaan osaan ”kyllä”?

Hyvä niin! Järjestelmäsi on hyvässä kunnossa ja tukee loistavasti etänä tapahtuvaa myyntiä.

Mikäli päädyit useammin ”ei”-vastaukseen, kannattaa harkita CRM-järjestelmän vaihtoa nopeasti.

Erilaisia myyntityökaluja on tarjolla valtavasti. Täällä voit vertailla muutamia työkaluja hauskasti kemian tunnilta tutun jaksollisen järjestelmän käyttöliittymässä:

https://www.jonblumenfeld.com/periodic-table-of-martech/

Pipedrive CRM-järjestelmä

Hyvä esimerkki modernista CRM-järjestelmästä on Pipedrive.

Pipedrive on monipuolinen, pilvessä toimiva CRM-järjestelmä ja se on valittu myös markkinoiden helppokäyttöisimmäksi CRM-työkaluksi.

Täältä löydät lisätietoa valinnasta: https://www.ohjelmistoja.fi/pipedrive-helppokayttoisin-crm/

Pipedrive tekee haastavien myyntiprosessien hallinnasta vaivatonta. Se on rakennettu nimenomaan myynnin näkökulmasta myyjille. Se on tehokas asiakkuuksien- ja myynninhallintaohjelmisto.

Työkalun avulla hallitset myös sosiaalisen myynnin, sillä se sisältää kaikki tarpeelliset ominaisuudet selkeän myyntiprosessin luomiseen, vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa, sekä myyntitiimin pitämiseen järjestyksessä.

Pipedriven ja LinkedInin välinen integraatio onnistuu myös. Seuraavaksi tarkastellaan, kuinka se tehdään.

Integraatio Pipedriven ja LinkedInin välillä

LinkedIn on erinomainen somekanava sosiaaliselle B2B-myynnille. Siellä on jo yli 1,3 miljoonaa suomalaista ja kanava sisältää monipuoliset kohdistusominaisuudet yrityksiin ja päättäjiin.
Miten Pipedrive ja LinkedIn kytketään yhteen sosiaalisen myynnin tueksi?

Integraatio palapelikuva

Järjestelmien helppo integroitavuus on tärkeää. (Kuva Gerd Altman – Pixapay)

Integraatio Pipedriven ja LinkedInin välillä on helppo toteuttaa ja se on tiettyyn rajaan asti ilmaista.

Homma tapahtuu esimerkiksi Zapier-nimisen integraatiosovelluksen avulla. Zapier toimii ikään kuin liimana Pipedriven ja LinkedInin välillä. Se kytkee järjestelmien toiminnallisuudet yhteen automaattisesti ilman koodausta.

Liipaisimet (trigger) ja tapahtumaketjut (workflow) määritellään helppokäyttöisellä työkalulla seuraavasti:

  1. Autentikoidaan molemmat järjestelmät
  2. Valitaan ensimmäisen järjestelmän triggeri, joka käynnistää automaation
  3. Valitaan triggerin mukainen toiminto toisessa järjestelmässä
  4. Valitaan tiedot, jotka lähetetään järjestelmästä toiseen

Helppoa, eikö totta?

Seuraavaksi käydään läpi kolme erilaista käyttötapausta integraatioon liittyen.

Käyttötapauksia

  1. Olet tehnyt LinkedIniin mainoskampanjan, jossa käytät LinkedInin valmista lomaketta (LeadGenForm) laskeutumissivuna, joka on valmiiksi täytetty henkilön tiedoilla. Henkilö ilmoittautuu webinaariisi painamalla lomakkeen ilmoittautumispainiketta. Tästä syntyy uusi liidi ja se luodaan automaattisesti myös Pipedriveen.
  2. Integraatio toiseen suuntaan. Kun lisätään uusi liidi Pipedriveen, kontaktitiedot lisätään automaattisesti myös LinkedInin MatchedAudience -yleisöön, jolle voidaan tehdä vaikkapa uudelleenmarkkinointia.
  3. Onneksi olkoon, olet voittanut uuden diilin ja lisäät sen Pipedriveen. Teet uutisesta myös tiedotteen verkkosivustollesi. Haluat, että voitetusta kaupasta syntyy myös LinkedIn-yrityssivullesi julkaisu automaattisesti. Testasin tätä ominaisuutta ja noin tunnin työllä sain homman tehtyä.
Zapier integraation testausta

Pipedriven ja Linkedinin integraatio – Automaattisesti luotu LinkedIn julkaisu  

Kuvalinkkiä painamalla päästään haluttuun tiedotteeseen verkkosivustolla. Toki lopullisessa integraatiossa julkaisun teksti ja tiedot muotoillaan paremmin. Tässä oli pointtina osoittaa integraation helppous.

Tässä on linkki yllä olevaan julkaisuun LinkedIn:ssä: https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:6670198048477458432

Täältä löydät lisätietoja Pipedriven ja LinkedInin integraatiosta Zapierin avulla: https://zapier.com/apps/pipedrive/integrations/linkedin

Täältä löydät muita tärkeitä integraatioita Pipedriveen: https://www.pipedrive.com/en/blog/top-10-pipedrive-integrations

Kirjoittaja

Kiitos kun luit tähän asti! Verkostoidun mielelläni ja minut löytää parhaiten LinkedInistä: https://www.linkedin.com/in/jukka-ikonen/

Kirjoittaja on Jukka Ikonen, Somafyn toimitusjohtaja. Jukalla on yli 20 vuoden kokemus myynnistä ja markkinoinnista.

Ohjelmistoja.fi on Suomen virallinen Pipedrive Elite -kumppani

Saat kauttamme Pipedrive CRM-järjestelmän lisäksi kattavasti apua suunnitteluun, käyttöönottoon ja käytön tukeen – tietenkin suomeksi. Tarjoamme myös Pipedriveen integroitavia liitännäisiä. Saat kaikki palvelut yhdellä laskulla ja voit valita sinulle sopivan laskutusvälin (1, 3, 6 tai 12kk).

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä myyntitiimiimme!

Ota yhteyttä, me palvelemme sinua

Autamme sinua valitsemaan ja ottamaan käyttöön yrityksellenne sopivimmat ohjelmistot.

Ota yhteyttä

Uutiskirjeen tilaajana pysyt kärryillä liiketoimintaohjelmistojen kehityksestä ja näet ensimmäisenä mielenkiintoiset uutiset.

Tilaa uutiskirje