fbpx

3 askelta parhaan CRM-ohjelmiston löytämiseen

Onko CRM-ohjelmiston hankinta seuraava askel yrityksenne kasvusuunnitelmassa? Mikäli vastasit kyllä, ensisijainen tehtäväsi on selvittää, mikä CRM-ohjelmisto sopii parhaiten sinulle ja tiimillesi kasvun saavuttamiseksi. Tämän jälkeen on aika arvioida CRM:n käyttämisen tuomia hyötyjä.

[Perustuu Pipedriven blogissa julkaistuun artikkeliin ”Advantages of CRM: Three Steps to Help You Find the Best One”.]

Markkinoilla on tarjolla satoja CRM-työkaluja. Ominaisuudet vaihtelevat yksinkertaisesta datanhallinnasta kokonaisvaltaiseen prosessien automatisointiin. Toiset ovat ilmaisia, toiset keventävät lompakkoa satasilla kuukaudessa.

Seuraavat kolme askelta ohjaavat sinua oikeaan suuntaan. Niiden avulla voit aloittaa CRM-vaihtoehtojen kartoittamisen ja selvittää, mitä etuja ne tarjoavat juuri sinulle ja tiimillesi tehostaakseen toimintaanne.

1. Tarvitsetko CRM-ohjelmiston juuri nyt?

Ennen kuin lisäät kustannuksiisi taas yhden kuukausittaisen kuluerän varmista, että CRM-ohjelmistoon satsaaminen tänä hetkenä on oikea askel toiminnan kasvattamisessa. Ensinnäkin, ei ole syytä etsiä asiakkuudenhallintaohjelmistoa ennen kuin sinulla on asiakkaita.

Suosittu työkalu asiakkuuksien ja liidien hallintaan toiminnan alkuvaiheessa on vanha kunnon Excel-laskentataulukko. Laskentataulukolle on kuitenkin aikansa ja paikkansa, eikä se ole pysyvänä ratkaisuna tehokas.

Milloin laskentataulukon käyttäminen ei enää toimi:

  1. Tiimisi on kasvanut ja yhdellä laskentataulukolla on liian monta editoijaa.
  2. Tietojen päivittämiseen kuluu aina vain enemmän ja enemmän aikaa.
  3. Laskentataulukot eivät enää ole turvallinen tapa asiakasdatan tallentamiseen.

Kun Excelin hyödyt ovat saavuttaneet rajansa ja koko työkalu alkaa tuntua vain aikaa vievältä taakalta, on aika siirtyä kehittyneimpiin ratkaisuihin. CRM-ohjelmisto tuo lukuisia etuja datan hallintaan, sillä sen käyttö edellyttää vähemmän manuaalista työtä ja se on turvallisempi tapa käsitellä arvokasta asiakasdataa.

[Lue myös: Kun Excel ei enää riitä – School Day Helsinki Oy vaihtoi vanhanaikaiset taulukot moderniin Pipedrive CRM-ohjelmistoon]

2. Tee läksysi: mitä ominaisuuksia tarvitset CRM-ohjelmistolta?

Älä anna hienoilta kuulostavien lisätoimintojen ja all-in-one -lupausten hämärtää arvostelukykyäsi, vaan aloita välttämättömien ominaisuuksien kartoittaminen määrittelemällä, mitkä ovat keskeisimmät päivittäiset työtehtävänne.

Jaa tehtävät kategorioihin toiminnan ja niihin käytettävien työkalujen perusteella – mikä on liidien generointia ja mitkä taas hallinnollisia tehtäviä? Näin muodostat selkeän kuvan tarvitsemistasi työkaluista ja osaat kiinnittää huomiota näihin tärkeimpiin ominaisuuksiin tutkiessasi erilaisia CRM-ohjelmistoja.

Ehkä sinulla on jo käytössä CRM-ohjelmisto, mutta et ole tyytyväinen siihen? Löytääksesi itsellesi paremmin sopivan vaihtoehdon on syytä kartoittaa kipupisteet, jotka tekevät nykyisen ohjelmiston käytöstä hankalaa.

Yleisimpiä ongelmia ovat:

  • käyttäminen vie liikaa aikaa
  • kustomointimahdollisuuksia on liian vähän
  • liian monimutkainen
  • ei skaalaudu asiakastietokantasi kasvaessa

Mikäli luet tätä löytääksesi uuden CRM-ohjelmiston vanhan tilalle, ainakin yksi näistä ongelmista on sinulle varmasti tuttu. Harkitse kuitenkin kustannuksia sekä kokonaisuutta ennen kuin uudistat koko asiakkuudenhallintaprosessisi.

Useimmat CRM-ohjelmistot on helppo integroida suosituimpien toimisto-ohjelmistojen kanssa, joten vaikka vaihdat CRM-ohjelmistoa, sinun ei tarvitse heittää romukoppaan kaikkia muita käyttämiäsi ohjelmistoja. Etsi sen sijaan CRM-ohjelmistoa, joka on yhteensopiva muiden jo hyväksi havaitsemiesi työkalujen kanssa. Näin myös tiimisi on helpompaa sopeutua uuden ohjelmiston käyttöönottoon.

[Lue myös: Pipedrive CRM-ohjelmisto vastasi Happy Orange Oy:n myyntitarpeisiin: helppokäyttöinen, muokattavissa ja integroituu sähköpostin kanssa]

3. Älä unohda muita CRM-ohjelmiston käyttäjiä

Vaikka uuden CRM-ohjelmiston etsiminen ja tarpeiden kartoittaminen olisikin sinun vastuullasi, et todennäköisesti ole ainut, joka käyttää sitä. Pidä mielessä myös muiden käyttäjien tarpeet, jotta uusi ohjelmisto tarjoaisi ratkaisevia hyötyjä kaikille tiimin jäsenille.

Hyvä nyrkkisääntö on, että kaikkien elämä on helpompaa, kun CRM-järjestelmän käyttöönotto on yksinkertaista ja pakettiin kuuluu asiantunteva ja nopeasti vastaava asiakastuki.

Seuraavaksi on syytä ottaa huomioon tiimin jäsenten tärkeimmät tehtävät. Ovatko he kenties ennuste- ja raportointiominaisuuksia tarvitsevia myyntineuvottelijoita? Suosivatko he aikajananäkymää vai toimisiko muunlainen ratkaisu paremmin?

Mikäli et ehdottoman varmasti tiedä vastauksia, kysy! Pidä tiimisi kanssa palaveri, jossa määrittelette keskeisimmät tarpeet ja prioriteetit ennen lopullista CRM-ohjelmiston valintaa.

Muista katsoa myös laajempaa kuvaa sekä ottaa huomioon ostopäätöksen tekevän johtoportaan visiot. Mitkä ovat organisaation liiketoimintatavoitteet? Onko juuri nyt syytä keskittyä tuottavuuteen? Ymmärtäessäsi tärkeimpien päätöksentekijöiden budjettihuolia sekä jokaisen kvartaalin tavoitteita sinulla on paremmat valmiudet vakuuttaa heidät siitä, että valitsemasi CRM-ohjelmiston hankinta on kannattava investointi.

Ilmaiset kokeilujaksot ovat myös loistava tapa selvittää CRM-järjestelmän sopivuutta tiimillesi sekä demonstroida sen tuomia hyötyjä. Toimintaa tehostava ja päivittäistä työskentelyä helpottava CRM-ohjelmisto maksaa itsensä nopeasti takaisin.

[Lue myös: Kotimaailma Helsinki Oy selkeytti ohjelmistohankintojaan nappaamalla samaan laskuun sekä CRM-ohjelmiston että Dropboxin]

Parempi CRM, onnellisemmat asiakkaat

Vaikka olemme tässä artikkelissa keskittyneet tiimin ja organisaation saamiin hyötyihin, oikeanlaisen ja huolella valitun CRM-ohjelmiston vaikutukset heijastuvat myös asiakaskokemukseen.

Kun asiakasdatan hallinta on tiimille vaivatonta, he pystyvät tarjoamaan asiakkaille enemmän tukea ostoprosessin eri vaiheissa. Lisäksi CRM-pakettiin kuuluu usein personointityökaluja sähköpostiin, laskeutumissivuille sekä muuhun kommunikaatioon, joiden avulla asiakasmatkaan voi tuoda henkilökohtaisen ulottuvuuden.

Pipedrive on joustava CRM-järjestelmä, jossa on monipuoliset kustomointi- ja integrointimahdollisuudet. Voisiko se olla ihanteellinen ratkaisu juuri sinulle ja tiimillesi?

Tutustu Pipedriveen.

Voit sopia myös Pipedrive-konsultoinnin (suunnittelu + käyttöönotto + koulutus)

Pipedrive CRM Essentials: 30:n päivän ilmainen kokeilujakso, sen jälkeen 15€ + alv / kk

Ohjelmistoja.fi on Suomen virallinen Pipedrive Expert -kumppani

Pipedrive Expert PartnerSaat kauttamme Pipedrive-tuotteen lisäksi kattavasti apua suunnitteluun, käyttöönottoon ja käytön tukeen, ja tietenkin suomeksi. Saat kaikki palvelun yhdellä laskulla ja voit valita sinulle sopivan laskutusvälin (1, 3, 6 tai 12kk).

Haluaisitko kuulla enemmän Leadboosterista? Ota yhteyttä sähköpostilla suoraan myyntiimme; myynti@ohjelmistoja.fi 

Ota yhteyttä, me palvelemme sinua

Autamme sinua valitsemaan ja ottamaan käyttöön yrityksellenne sopivimmat ohjelmistot.

Ota yhteyttä