Yhä useampi yritys ottaa etätyön sekä etätyöympäristön luomisen osaksi toimintaansa – erityisesti koronaviruksen aiheuttaman poikkeuksellisen tilanteen seurauksena. Tämä voi olla haasteellista niille myyntiedustajille, jotka eivät ole tottuneet etämyyntiin, joka on hyvin erilaista verrattuna perinteisempään myyntiin.

Oikein tehtynä ja johdettuna etämyynti voi kuitenkin kehittää ja parantaa myyntiprosessia, auttaa lisäämään tiimin tehokkuutta ja täyttää myyntiputken ilman, että sinun täytyy poistua oman pöytäsi äärestä.

Tässä artikkelissa perehdymme neljään tärkeimpään etämyynnin tuomaan hyötyyn ja mahdollisuuteen, joiden hahmottaminen on tärkeää tehokkaan etämyynnin rakentamiseksi.

[Perustuu Pipedriven blogissa julkaistuun artikkeliin Remote Selling: How to manage a sales team remotely.]

Mitä hyötyjä etämyynti tuo?

Etämyynti viittaa kaupanteon prosessiin, jonka aikana asiakkaat ja myyntiedustajat eivät kohtaa toisiaan ”oikeassa” maailmassa.

Se on hyvin vastaavanlainen kuin inside sales lähestymistapa. Tähän kuuluu olennaisena osana teknologian hyödyntäminen – esimerkiksi internetin tai puhelimen – kun ollaan yhteydessä potentiaalisiin asiakkaisiin tai viimeistellään kaupat sen sijaan, että järjestettäisiin tapaaminen kasvotusten.

Tässä listattuna etämyynnin keskeisimpiä hyötyjä:

  1. Se vähentää kustannuksia

Kaikista ilmeisin etämyynnin tuoma hyöty on rahan säästäminen – pystyt säästämään huomattavan määrän euroja, jotka muuten käyttäisit toimistotilan vuokraan, tarvikkeisiin, polttoaineeseen ja lentoihin.

Säästät jopa asiakastapaamisten tarjoiluissa: kahvista ja ruuasta kertyy usein ajan myötä huomattava lasku.

Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että etämyynnin pyörittäminen onnistuu ilmaiseksi. Rahaa kuluu kotitoimiston pystyttämiseen, tarvittaviin työkaluihin, sovelluksiin ja muuhun vastaavaan.

  1. Se lisää tehokkuutta

Kalenterista vapautuu arvokasta aikaa, kun sieltä putoavat pois kaikki ne lukuisat tunnit, jotka ennen kuluivat erilaisiin tapaamisiin ja tapahtumiin matkustamiseen.

Voit käyttää tämän ajan laadullistamalla liidejä, ottamalla yhteyttä entistä suurempaan joukkoon potentiaalisia asiakkaita sekä myyntipuheesi hiomiseen. Mitä huolellisemmin kehität myyntistrategioitasi, sitä todennäköisemmin onnistut nappaamaan kuumia liidejä, kuljettamaan prospektit ostopolun läpi ja tekemään enemmän kauppoja.

  1. Sen avulla myyt globaalilla tasolla

Etämyynnin avulla myyntityösi voi tavoittaa prospekteja ympäri maailman – tarvitset vain luotettavan internet-yhteyden.

Lisäksi myynnin kasvattaminen ja liiketoiminnan skaalaaminen on helpompaa, kun käytät oikeanlaista teknologiaa. On olemassa työkaluja, joiden avulla pystyt automatisoimaan toistuvat manuaaliset työt, hallinnoimaan myyntiputkea sekä pitämään sisäisen ja ulkoisen viestinnän järjestyksessä.

  1. Se motivoi myyntiedustajiasi

Etämyynnin omaksuminen voi motivoida yrityksesi edustajia ja kasvattaa tiimihenkeä.

Miksi näin? Koska kun annat myyntiedustajiesi hallita työtänsä itsenäisemmin ja tarjoat heille tueksi kattavat resurssit, heillä on loistavat edellytykset tuottaa vaikuttavia tuloksia. Joustavuus työympäristön valinnassa sekä mahdollisuus laatia itselle sopivat aikataulut (annettujen ohjenuorien puitteissa) vähentävät stressiä ja lisäävät tuottavuutta.

FlexJobsin toteuttamassa kyselyssä 65 % vastanneista sanoi tuntevansa olonsa tuotteliaammaksi kotitoimistossaan kuin perinteisellä työpaikalla. Samoihin aikoihin Stanfordin yliopiston tutkimus osoitti, että 13 % työntekijöistä on aikaansaavempia työskennellessään etänä. Etämyyntitiimin johtaminen ei kuitenkaan ole helppoa.

Lisänä mainittakoon vielä, että etätyötä tekevien myyntiedustajien ei tarvitse sietää sellaisia häiriötekijöitä, kuten työmatkoja tai toimiston käytäntöjä ja sääntöjä. Tämän ansiosta he pystyvät keskittämään energiansa yksinomaan myyntiin.

Ohjelmistoja.fi on Suomen virallinen Pipedrive Elite -kumppani

Saat kauttamme Pipedrive CRM-järjestelmän lisäksi kattavasti apua suunnitteluun, käyttöönottoon ja käytön tukeen – tietenkin suomeksi. Tarjoamme myös Pipedriveen integroitavia liitännäisiä. Saat kaikki palvelut yhdellä laskulla ja voit valita sinulle sopivan laskutusvälin (1, 3, 6 tai 12kk).

Haluatko kuulla lisää? Ota yhteyttä myyntitiimiimme!

Ota yhteyttä, me palvelemme sinua

Autamme sinua valitsemaan ja ottamaan käyttöön yrityksellenne sopivimmat ohjelmistot.

Ota yhteyttä

Uutiskirjeen tilaajana pysyt kärryillä liiketoimintaohjelmistojen kehityksestä ja näet ensimmäisenä mielenkiintoiset uutiset.

Tilaa uutiskirje