Tässä kolmiosaisessa juttusarjassa Viestintätoimisto Harkonsalo & Vesan viestinnän asiantuntija Mikko Sillanpää kertoo aloittavan yrityksen markkinointiviestinnästä. Hän tarjoaa vinkkejä, miten jokainen yrittäjä saa markkinointiviestintänsä peruspilarit kohdalleen lähtien aina yrityksen nimen valinnasta sisällön luomiseen ja sen näkyvyyden kasvattamiseen.

Sarjan ensimmäisessä osassa käsittelemme, mitä markkinointiviestinnällä tarkoitetaan, mitä osa-alueita se käsittää ja mitä erityisesti aloittavan yrittäjän on syytä ottaa huomioon. Pureudumme tarkemmin myös yrityksen nimen valintaan ja käytännön seikkoihin. Nimi on mahdollisen asiakkaan ensikosketus yritykseen ja sen kautta muodostuu ensivaikutelma.

[Lue myös: Menestyvän yrityksen sydämessä on tehokas yritysstrategia]

Mitä markkinointiviestintä tarkoittaa?

Sillanpää tarjoaa markkinointiviestinnälle selkeän kaavan:

Markkinointiviestintä = sisältö + näkyvyys

Eli millaista sisältöä tuotat (blogipostauksia, pressitiedotteita, videoita jne.) ja miten saat sille näkyvyyttä kohdeyleisösi keskuudessa. Itse sisällön voi vielä jakaa kolmeen osaan julkaisutavan mukaan:

  1. Oma media
  2. Ostettu media
  3. Ansaittu media

Käytetään hetki näiden kolmen lähempään tarkasteluun. Koska sisältö ja näkyvyys kulkevat käsi kädessä – toinen on hyödytön ilman toista – on syytä ymmärtää myös sisällön kolmijako ja ottaa se huomioon markkinointiviestintää suunnitellessa.

Oma media: markkinointiviestinnän pohja

Oma media kattaa kaikki kanavat, joiden sisältö on yrityksen itsensä määrättävissä, kuten somekanavat ja yrityksen verkkosivut. Täällä yritys pääsee itse kuvailemaan tuotettaan ja toimintaansa.

Sillanpää painottaa, että tämä on se pohja, jolle yrityksen muu markkinointiviestintä rakennetaan. Pidä siis huolta, että oman median sisällöt ovat kunnossa ja huolella toteutettuja – ja karsi pois kaikki kirjoitus- ja kielioppivirheet!

Hyvä perussisältö täyttää kaksi kriteeriä: kaupallisuus ja kiinnostavuus. Sisällön pitää olla myös kaupallisesti relevanttia ja tukea asiakkaan ostopolkua. Samalla sen pitää olla mielenkiintoista ja tarjota asiakkaalle jotain hyödyllistä, oli se sitten tietoa, viihdykettä tai konkreettisia neuvoja.  Miksi juuri meidän tuotteemme? Minkä ongelman se ratkaisee? Jos sisällössä on puutteita eikä se koukuta lukijoita, ei näkyvyydellä ole mitään arvoa.

Sillanpää korostaa, että asiakkaan näkökulman huomioiminen on sisällöntuotannon a ja o.  Asiakaslupaus on kaiken kulmakivi: sisältö lähtee aina asiakkaan tarpeesta.

Ostettu ja ansaittu media: käytä rahasi viisaasti ja hyödynnä tarjottu näkyvyys

Ostettu media tarkoittaa rahalla ostettua näkyvyyttä, esimerkiksi Google-mainoksia tai somessa ostettua näkyvyyttä. Keskeisintä tässä on rahankäytön optimointi, sillä ostettuun viestintään saa palamaan paljon euroja, eivätkä hyödyt aina tuota hyötyjä samassa suhteessa.

Ostetun median hallitseminen tehokkaasti vaatii kokeilua ja analytiikan seuraamista, sekä ennen kaikkea kohdeyleisönsä tuntemista: minkälainen viesti uppoaa ja missä se tavoittaa potentiaaliset asiakkaat parhaiten? Näkyvyyttä voi myös ostaa myös sponsoroidun vaikuttajamarkkinoinnin kautta.

Ansaittu media puolestaan on näkyvyyttä, josta ei ole tarvinnut maksaa. Kun yrityksesi ja tuotteesi ovat keränneet mainetta ja herättäneet mielenkiintoa, näkyvyyttä voidaan tarjota esimerkiksi lehtijuttujen ja podcast-vierailujen kautta. Näihin tilaisuuksiin on syytä tarttua rohkeasti.

Voit päästä yleisön tietoisuuteen myös sponsoroimattomalla näkyvyydellä sosiaalisessa mediassa – kun sisältö on riittävän hyvää, osa markkinoinnista hoitaa itse itsensä. Aloittavan yrityksen näkökulmasta ansaittu media on usein kuitenkin kiva bonus, eikä sen varaan kannata laskea, ellei tietoisesti rakenna ansaittuun mediaan perustuvaa liiketoimintaa.

Yrityksen nimen valitseminen

Osa viestintää on myös yrityksen nimi, sillä se edustaa yritystä ja sen toimintaa, ja sen yleisö huomaa ensimmäisenä.

Nimi on syytä valita huolella. Pitäisikö yrityksellä ja tuotteella olla sama nimi? Tämä voi muodostua ongelmaksi, jos yritykselle tulee tulevaisuudessa toinen päätuote, Sillanpää huomauttaa.

Myös nimen kansainvälisyys on syytä ottaa huomioon, vaikka toiminta aluksi keskittyisikin vain Suomeen – tässä ajassa ja paikassa ei pidä jumittua ajattelemaan toimintaa vain kotimaassa. Vaikeasti lausuttavat ja pitkät suomenkiliset nimet ovat haastavia ulkomailla. Sillanpää vinkkaa, että tämä ei kuitenkaan tarkoita, että nimen olisi pakko olla englanninkielinen – suomenkielinenkin nimi voi toimia, mikäli se on helppo ääntää ja jää mieleen.

Kultaista sääntöä nimen valintaan ei ole, vaan olennaisinta on, että se kertoo jotain toiminnasta.

Sillanpää ei suosittele huumorinimiä – hyväkin vitsi vanhenee yleensä nopeammin kuin hitaammin – eikä vaikeasti lausuttavia nimiä tai epämääräisiä kirjainyhdistelmiä saatikka numeroita. Nämä eivät jää mieleen. Oma nimi voi olla hyvä ratkaisu, jos toiminta on pientä ja se henkilöityy yrittäjään, mutta toiminnan kasvaessa tästä voi tulla ongelma. Onko kyseessä henkilö- vai yritysbrändi? Sillanpään neuvo on kuitenkin suosia yleisnimiä erisnimien sijaan.

Muista tarkistaa, mitä yrityksellesi suunnittelema nimi tarkoittaa myös muilla kielillä ja slangilla. Varmista, että nimi on saatavilla rekisteröitäväksi ja domain on vapaana ei vain nettisivuille vaan myös somessa – sama käyttäjänimi kaikissa sosiaalisen median kanavissa luo yhtenäisyyttä ja kuluttajan on helpompaa löytää yritys kaikkialla.

Tavallisimmat sanat ja kirjainyhdistelmät ovat yleensä varattuja, joten luovuutta peliin!

Lue seuraavat osat:

Osa 2: Panosta hyödylliseen sisältöön ja laajaan näkyvyyteen

Osa 3: Sosiaalinen media on ystäväsi, kriisiviestintä turvasi

 

Viestintätoimisto Harkonsalo & Vesa

Apua ohjelmistojen valintaan, hankintaan ja käyttöönottoon

Autamme sinua valitsemaan ja ottamaan käyttöön yrityksellenne sopivimmat ohjelmistot