7 hälyttävää merkkiä – varo näitä vertaillessasi CRM-järjestelmiä

Informaatiorikkaan internetin ansiosta jokaisen on mahdollista tehdä perusteellista taustatutkimusta ennen CRM-järjestelmän ostopäätöstä. Kolikon kääntöpuoli on kuitenkin hukkuminen valtavaan tietomäärään: liikaa arvolupauksia ja uniikkeja ominaisuuksia, joilla tuotteita yritetään myydä. Oikean päätöksen tekemiseksi pitää tietää, mitä haluaa – ja mitä ei halua.

Säästä aikaa ja ota tästä talteen varoitusmerkit, jotka paljastavat CRM-tuotteen epäluotettavuuden.

(Perustuu Pipedriven blogissa julkaistuun artikkeliin ”7 Red Flags to Watch for When You Do a CRM System Comparison”.)

Auttaaksemme sinua suunnistamaan asiakkuudenhallintaohjelmistojen ja -työkalujen valtavan tarjonnan keskellä tarjoamme listan seitsemästä suurimmasta varoitusmerkistä, joita sinun kannattaa seurata, ettet päädy valitsemaan väärää CRM-järjestelmää.

Huono CRM-järjestelmä aiheuttaa lopulta enemmän ongelmia kuin ratkaisee.

[Lue myös: Etsitkö uutta CRM-ohjelmistoa? Ota huomioon nämä 8 asiaa]

1. Ohjelmisto on jäljitelmä

Halpoja hintoja lupaavat, vähemmän tunnetut brändit tuntuvat houkuttelevilta budjetin ollessa tiukka. Lyhyellä tähtäimellä tällaisen ratkaisun hankkiminen saattaa vaikuttaa hyvältä idealta – laadun uhraaminen halvemmalle hinnalle voi kuitenkin käydä kalliiksi tulevaisuudessa.

Resepti on sama kuin muissa jäljitelmätuotteissa, kuten iPhone-jäljitelmissä: ne saattavat toimia hyvin jonkin aikaa, kunnes asiat alkavat mennä pieleen. CRM-järjestelmän kaatuminen on kuitenkin astetta vakavampi tilanne: et menetä vain esimerkiksi valokuvia tai soittolistoja, vaan kaikki asiakastiedot ovat vaarassa ja liiketoimintasi kärsii seurauksista.

Tässä muutama vinkki, joiden avulla tunnistat CRM-jäljitelmät ja osaat välttää niitä:

  • tarkista luotettavat rankingit (esim. G2Crowd, Capterra, PCMag) ja käyttäjäarvostelut – jäljitelmäversiot harvoin menestyvät näissä tai edes löytyvät listoilta
  • tutki sosiaalista mediaa: jos yrityksellä ei ole seuraajia tai reaktiot ovat negatiivisia, siitä kannattaa pysyä kaukana – älä luota vain hienoihin kotisivuihin, jonka käyttäjäarvosteluja ylläpito pystyy muokkaamaan
  • kiinnitä huomiota brändäykseen: usein jäljitelmäversiot imitoivat suurimpien pelaajien ulkoasua ja käyttökokemussuunnittelua

Monet tunnetut CRM-brändit tarjoavat myös halvempia versioita – hyödynnä mieluummin näitä kuin epäilyttäviä jäljitelmiä.

2. Asiakastuessa on toivomisen varaa

On ehdottoman tärkeää, että apua on saatavilla aina, kun sitä tarvitset. Yksinkertaisenkin uuden CRM-ohjelmiston käyttöönotto sujuu harvoin ongelmitta. Säästät itsesi ja tiimisi paljolta stressiltä panostamalla CRM-järjestelmään, jolla on tasokas, tehokas ja tilanteen tasalla oleva asiakastuki.

Käyttäjäarvostelut ovat hyvä tietolähde, mutta tehokkain tapa testata asiakastuen pätevyyttä on ottaa sinne itse yhteyttä kokeilumielessä. Jos vastausaika on tuskallisen pitkä, kannattaa siirtyä tutkimaan muita CRM-vaihtoehtoja.

3. Ohjelmisto vaatii manuaalista päivittämistä

Tämän selvittäminen ennen järjestelmän käyttöönottoa voi olla astetta haastavampaa. Pyri kuitenkin varmistamaan, että CRM-järjestelmä huolehtii itse päivityksistä, eikä sinun tarvitse uhrata siihen aikaa ja vaivaa.

Suurin osa pilvessä toimivista CRM-järjestelmistä hoitavat päivitykset automaattisesti. Pilvipalvelun etu on myös datan turvallinen varastoiminen pilveen – turvallisuus ja luotettavuus ovat ensisijaisen tärkeitä, kun käsittelet arvokasta asiakasdataa.

4. Ohjelmisto ei ole muuttunut vuosiin

Teknologia kehittyy nopeasti – mukaan lukien CRM-ohjelmistot.

Jatkuvat innovaatiot, tuoteparannukset sekä bugien korjaukset varmistavat, että sinulla ja tiimilläsi on päivittäisessä käytössä nopea ja luotettava CRM-ohjelmisto, jonka avulla pääsette hyödyntämään uusinta teknologiaa.

Vilkaise CRM-ohjelmistoa tarjoavan yrityksen ilmoituksia ja tuotepäivityksiä, jotka löytyvät yleensä helposti kotisivuilta tai blogista. Uusien päivitysten ilmestymistiheys antaa sinulle parhaan kuvan siitä, kuinka paljon tuotteen kehittämiseen panostetaan. Näistä voi myös päätellä, ovatko päivitykset automaattisia vai eivät.

[Lue myös: 3 askelta parhaan CRM-ohjelmiston löytämiseen]

5. Dataan on vaikea päästä käsiksi

CRM-työkalujen pitäisi olla visuaalisesti selkeitä ja helppokäyttöisiä – mitä vaivattomampaa niiden käyttäminen on, sitä enemmän hyötyä niistä saa irti.

Katso demovideoita ja kuvankaappauksia selvittääksesi, kuinka yksinkertaista datanhallinta on. Käyttäjäliittymän tulisi tarjota nopeasti selkeä kuva kaikesta, mitä on meneillään, eikä aiheuttaa hämmennystä ja tuskastumista.

Mikäli CRM-järjestelmän käyttöliittymä muistuttaa enemmän laskentataulukkoa, jatka etsimistä.

6. Yrityksellä on negatiivinen julkisuuskuva

Miten yritys kohtelee ympäristöä, työntekijöitään ja yhteistyökumppaneitaan kertoo paljon sen arvoista. Vaikka itse tuote täyttäisi kaikki toiveesi, mutta yrityksellä itsellään on huono maine, tarpeesi asiakkaana tuskin ovat heidän prioriteettilistansa kärjessä.

Työntekijäskandaalit, lisenssihuijaukset ja epäilyttävät toimintatavat eivät koskaan ole hyvä merkki.

Siitä huolimatta, että yrityksen maine ei painaisi paljoa vaakakupissasi CRM-järjestelmän ollessa hyvä, harkitse kuitenkin tätä: jatkuva negatiivinen julkisuus ja muut sotkut alkavat jossain vaiheessa väistämättä heijastua myös tuotteiden laatuun – ja tämä voi käydä asiakkaille kalliiksi.

7. Käyttäjäarvostelut ovat musertavia

Netistä luettuja käyttäjäarvosteluja pidetään useimmiten jopa myynnin ammattilaisten myyntipuheita arvokkaampina tietolähteinä ostopäätöstä tehdessä. Syy on yksinkertainen: arvosteluja kirjoittavat henkilöt eivät (yleensä) ole töissä kyseisessä yrityksessä.

Suhtaudu kaikkeen lukemaasi kuitenkin varauksella.

Huono arvostelu karkottaa helposti asiakkaat. Lue kuitenkin arvosteluja sillä silmällä, että ymmärrät, johtuuko negatiivinen arvostelu sellaisesta syystä, joka estäisi myös sinua ostamasta tuotetta. Se, miten yritys vastaa negatiiviseen palautteeseen on myös oiva tapa selvittää, kuinka tosissaan käyttäjien huolet otetaan – ja onko huolenaihe alun perinkään ollut objektiivinen vai henkilökohtainen.

+ Bonusneuvo: Löydettyäsi CRM-järjestelmän, jonka haluat ostaa, käytä aikaa harkitaksesi sinulle parhaiten sopivaa tuoteversiota ja laskutusmuotoa. Useimmat tuoteversiot voi maksaa joko kuukausittain tai vuosittain. Vuosittainen laskutus on aina edullisempi, joten jos olet täysin varma, että tämä CRM-järjestelmä on sinulle ehdottomasti paras ratkaisu, valitse vuosittainen laskutus. Jos taas et ole vakuuttunut valinnastasi, tilaa ilmainen kokeiluversio ennen kuin sitoudut mihinkään.

 

Pipedrive on helppokäyttöinen ja tehokas CRM-järjestelmä, jossa hinta ja laatu kohtaavat. Korkeatasoinen asiakaspalvelu, hyödyllinen mobiilisovellus, monipuoliset integrointimahdollisuudet sekä jatkuvasti kehittyvä automatisointi ovat vain osa Pipedriven suureen suosioon johtaneista syistä.

Tutustu Pipedriveen tästä.

Ohjelmistoja.fi on Suomen virallinen Pipedrive Expert -kumppani

Pipedrive Expert PartnerSaat kauttamme Pipedrive-tuotteen lisäksi kattavasti apua suunnitteluun, käyttöönottoon ja käytön tukeen, ja tietenkin suomeksi. Saat kaikki palvelun yhdellä laskulla ja voit valita sinulle sopivan laskutusvälin (1, 3, 6 tai 12kk).

Haluaisitko kuulla enemmän Leadboosterista? Ota yhteyttä sähköpostilla suoraan myyntiimme; myynti@ohjelmistoja.fi 

Ota yhteyttä, me palvelemme sinua

Autamme sinua valitsemaan ja ottamaan käyttöön yrityksellenne sopivimmat ohjelmistot.

Ota yhteyttä